Av Kerstin - 23 augusti 2015 21:15

Idag har jag jobbat sista dagen för den här gången i Götene kommun.

Sista dagen att gå upp halv 6 och direkt "gå ut på huset", borsta tänderna, bre frukostmackan som ska med, ta bilen mot Götene och titta efter hjortar och rävar, se dimman lätta över ån vid Fullösa, och solen som gått upp över KinneKleva kyrka med vindkraftverket i bakgrunden...

Sista dagen på jobbet med alla utmaningar och möjligheter och goa möten med boende och kollegor, och sista dagen att muttra över dokumentationen och allt kringarbete med läkemedlen....

Sista gången rapportera av, dokumentera, låsa in nycklarna, släntra ner till parkeringen för att ta bilen hem genom Götene och ut på Hällekisvägen,  se Kinnekulles siluett på vänster sida, de fina hästarna efter Ödekyrkans hönseri, Forshems kyrka när man närmar sig järnvägen, svänga in till Varaskogen och komma hem, hem till stugan där katterna väntar. Ibland har de lagt fram middagsmaten vid trappan dessutom.

Ja det har faktiskt gått 7 månader nu och det är dags att flytta tillbaka till stan. Jag har tre veckors semester innan jobbet börjar, och kommer att åka emellan en del. Men den bofasta tiden är över för den här gången.

Det har varit en härlig tid, och jag är verkligen glad att jag bestämde mig för detta äventyr.

Tack Anna för du fick mig att starta den här bloggen, nu blir det som en rolig dagbok.

Hejdå från mig, katterna och Friheten!

Av Kerstin - 22 augusti 2015 06:30

Handlingen utspelar sig i Barcelona under ett sekel, man följer en familj och det ena efter andra uppenbaras som varit dolt.

Av Kerstin - 21 augusti 2015 22:15

Idag uppskattar jag verkligen det som kallas sjönära läge i annonserna. Vaknade till ännu en dag med värme och solsken. Frukost på verandan, med en spännande och bra bok blev en fin start på dagen.Sjön lockade, det var bara en stilla bris, några segelbåtar syntes en bit ut och sjöfåglarna skränade som de ska på sommaren.

Bestämde mig för en tur med kajaken. Putsade först av lite fågelskräp, plockade ur vissna blad och så bar det av. Jag paddlade bara över viken till hamnen, tittade på båtarna och följde sen stranden ett tag, genade mellan öarna. Låg bara stilla och följde med vågorna, njöt av att vara ute på vattnet.

Väl tillbaka igen tog jag en simtur för att svalka av mig. Då kom en häger och svepte över mig, med sina långa ben hängandes ner, han landade i vassen en bit bort.

Hann med en sittning till på verandan med lite lunch innan det var dags att åka till  jobbet.

Av Kerstin - 20 augusti 2015 21:12

Jag kommer verkligen att sakna kvällarna på Friheten. Just nu är det vackra kvällar, varmt, soligt och  - vindstilla!

Man kan sitta ute och titta på solnedgången, fantastiskt vackert. Himlen blir allt mer orange, sen sjunker solen ner i Vänern. Jättekonstigt, för nästa morgon hänger den över Forshem och lyser upp frukosten från andra sidan av verandan, jag förstår inte hur det går till....

När jag kom hem i tisdags framåt 21-tiden, trött efter att ha jobbat sen 11 blev jag vänligt men bestämt inplockad till grannen. Kent fyller år, smörgåstårta, vin och grannar finns på plats redan, bara att dimpa ner och slappna av. Tack Maggan!

ikväll blev det lite snack medans grönsakerna fick sitt, vi hade lite att planera och diskutera. Bl a hur vi ska ha våra julkort, trot eller ej!

Igår hade jag bjudit hem arbetskamraterna. vi hade en jättetrevlig kväll med tid för småprat och skratt. Känns så konstigt att jag snart ska sluta, vi har lärt känna varann och trivs bra ihop. Ska försöka hålla kvar lite timtid under hösten - vintern, hur nu det ska gå till...men trivs så bra med jobbet och kamraterna.

Av Kerstin - 19 augusti 2015 21:45

..väntar aldrig förgäves sägs det, men jag har tvivlat. Tomaterna, ska de aldrig mogna?? snart åker jag ju tillbaka till stan och de är bara gröna och små.

Men sista dagarnas sol har gjort under och några är faktiskt mogna nu, andra kommer snart. Jippie!! Nu vill jag bara att squashen också mognar, den blommar men jag misstänker tyvärr att hjortarna knipsar blommorna, de försvinner fort och kvar finns en avklippt pinne. Misstänkt eller hur? Har lagt nät över för att göra det lite svårare.

Av Kerstin - 17 augusti 2015 19:00

Har dammat av några favoriter som hållt sig genom många år, alltid en glädje att läsa Nevil Shute.

Tre män i en båt är en familjetradition, måste läsas varje år minst. Vi har alla våra favoritkapitel, t ex bogseringen av båt i kanalen.......

Av Kerstin - 17 augusti 2015 14:43

Ledig efter att ha jobbat helg. Känner mig väldigt lat, och det finns egentligen inget jag måste göra just idag.

Har ändå pysslat lite i trädgården, tagit bort torra kvistar och rotskott, plockat av de sista svarta vinbären.

Cyklade ut en sväng till skogen för att leta blåbär men hittade inga. Förmodligen är det för torrt, hittade inga kantareller heller.

När jag kom hem igen kände jag en lite unken doft i köket. Kom på att Maja satt och stirrade ihärdigt in under köksbänken häromdan, liksom förstenad. Då hade jag strax innan dammsugit och torkat golvet (även under bänken!) så jag trodde hon reagerade på såpan :) . Nu kollade jag för säkerhets skull, och jodå, där fanns en död mus.....

Inte den första som begravs sen jag flyttade ut tyvärr, det har funnits både möss, sorkar och fåglar.

Var lite svettig efter cykelturen och traskande i skogen så jag tog ett dopp för att tvätta av mig, blev även hårtvätt. Kändes verkligen uppfriskande, kollade termometern när jag klivit upp - 16 grader...

Skönt få på sig badrocken, och gott med en kopp kaffe på verandan.

Av Kerstin - 14 augusti 2015 16:42

Idag är det passande väder för att tvätta mattor på bryggan. Solen skiner, det är varmt och fläktar lite lagom. Fram med såpa och skurborste.

Vattnet runt bryggan har tillåtits att nästan växa igen av vass och andra växer, måtte vara en lat bryggägare som bor här. Visserligen är vattnet inte särskilt djupt, och framför allt är det bara svampig gyttjig botten som man inte gärna sätter fötterna på,men ändå...Får ta till vattenkanna för att blöta ner ordentligt, men hittar en lucka i vassen så jag kan skölja ordentligt.

Hänger mattorna på tork på verandan, det doftar gott av såpa när man går förbi.